Månadens livboj räddar rekryterare
Månadens livboj är en motreaktion mot rekryteringsarbetets mörka baksida: Bristkompetenser, svåra kravprofiler och platsannonser som står gapande tomma utan ansökningar. Tre ideella räddningsaktioner genomförs varje månad.
Hur ser en räddningsaktion ut?
Räddningsteamet står redo med AI-optimerade annonser på Facebook & Instagram. Utifrån yttre faktorer som våghöjd/kravprofil skräddarsys annons och chatbot.
Hur jobbar ni i vanliga fall?
Du tror kanske att vi säljer annonser? No sir! Vi säljer resultat. För vi fattar att du struntar i om vi AI-optimerar, Chatbot-rekryterar och A/B-testar. Du behöver hitta rätt kandidater, oftast helst igår..
SUPERENKELT:
1. Vi annonserar
Vi tar risken innan du bestämt dig om du vill anlita oss.
2. Du ser svaren
Du ser hur kandidaterna svarat på frågorna kring kompetensen du eftersöker.
3. Lås upp kontakterna
Har vi hittat rätt kandidater? Då är det värt att betala. Annars inte.
Toppen! Men hur funkar det?
1. Vi programmerar din egen chatbot
Med hjälp av några välformulerade frågor ger vi dig snabbt en klockren bild av varje kandidat, samtidigt som vi maxar konverteringen.
2. Vi skapar rätt annonser på rätt sociala kanaler
Vi tar hand om annonsproduktionen. Vill du gå ut med företagsnamn eller vill du rekrytera ”under cover”. Låt oss skapa rätt format för din annonsering.
3. Vi ”nej tackar” kandidaterna direkt i ansökan
Vi diskvalificerar de kandidater som inte uppfyller kraven för tjänsten direkt i din chatbot. Du sparar massor av tid och kandidaterna älskar upplägget!
Tänker du såhär? Gör inte det!
Jaja och sen blir det dyrt förstår jag..
Nej. 2 veckors annonsering på Facebook och Instagram kostar 4000kr ex moms.
Men jag måste ha CV´n!
I nästa steg kan du absolut hämta in CV från de kandidater som visat intresse.
Det låter omständigt!
Vi menar att det blir mindre drygt, eftersom du redan screenat kandidaterna och utgår från rätt kompetenser från början.
Har du en annan invändning?
Eller är du lite nyfiken på att samarbeta med oss? Välj ett alternativ i chatten:
Guide - 5 tips när du ska rekrytera via sociala medier
Vill du läsa mer om strategi och praktiskt arbete?
Här har vi sammanställt 5 tips att tänka på för att optimera sin rekrytering via sociala medier!
Har du fler frågor? Maila hej@platsannonsering.se
Jaja, men hur funkar det egentligen? Jaa, det bästa är kanske att låta en av våra kunder förklara.
Intervju med Michael Rickard. Regionschef Syd, JOBmeal
Bakgrund: JOBmeal har idag ett centralt ramavtal att avropa från vid behov. Michael har tidigare samarbetat med oss för att rekrytera: Säljare, servicetekniker och administratör/kundtjänst.
Visst stämmer det Michael?
Svar: Ja, det har jag. Jag har varit med vid rekrytering av en servicetekniker (det handlade dessutom om en timanställning). Över en helg kom det in 80 ansökningar och personen vi anställde var på plats 8 dagar efter att vi påbörjat rekryteringen! Nyligen har vi anställt en administratör/kundtjänst och vi tyckte själv att vårt upplägg här blev väldigt spännande. Det kom in 120 ansökningar över en helg!
Micke, vad är det första du tänker på när du tänker på vårt samarbete?
Svar: Snabba puckar, nytänkande och ”value for money”.
Vill du beskriva lite kort hur den här tjänsten skiljer sig från andra verktyg och samarbetspartners som du har erfarenhet av?
Svar: I ärlighetens namn så har jag ingen erfarenhet av andra verktyg, men jag har erfarenhet av ”hyrköp” och samarbete med olika rekryteringspartners. Överlag goda sådana, ska tilläggas. Det som är så spännande med denna tjänsten är att det finns en enorm potential i att marknadsföra sig via exempelvis Facebook och Instagram. Jag var lite tveksam till hur kvalitén på ansökningarna skulle vara, men jag måste säga att den överlag varit väldigt bra. Jag uppskattar personligen upplägget där man ”klickar sig fram mot mål”, genom att svara på lite frågor. Det blir väldigt enkelt för någon som är intresserad att snabbt ”kasta in sitt namn i hatten”. Många av våra sökande har uttalat sig positivt om sättet att annonsera på, som upplevs som nytänkande och i tiden.
Har du rekommenderat andra att samarbeta med oss?
Svar: Ja, det har jag, både externt och internt och det kommer jag att fortsätta göra.
Sista frågan. Om en arbetsgivare är nyfiken på att samarbeta med oss inför en rekrytering. Är det okej att de hör av sig till dig som kundreferens?
Svar: Ja, utan tvekan.