Rekrytera på sociala medier - Så lyckas du
Revolutionera din rekryteringsprocess med hjälp av sociala medier! Få tillgång till en pool av både passiva och aktiva arbetssökande och snabba på din rekryteringsprocess. Vill du veta hur? Låt oss visa dig vägen!
1. Tänk på de passiva jobbsökarna som inte besöker jobbsidor
Allt fler kandidater använder sociala medier för att hitta jobb. Oavsett vilken tjänst ni ska tillsätta så är troligtvis inte de bästa kandidaterna aktivt arbetssökande i dagsläget. Ansökande på sociala medier är en mix av aktivt jobbsökande och passiva jobbsökare som annars missar din platsannons via jobb och karriärsidor. Många sitter antagligen på ett annat jobb idag. Att nå rätt målgrupp från början är därför extra viktigt i er rekrytering. Med målgruppsanpassning på sociala medier når annonsen rätt talanger – inte tvärtom. Det går att skapa målgrupper efter ålder, geografisk placering, intressen och andra demografiska kriterier för att annonsen ska nå rätt.
2. Välj den bästa sociala plattformen för din annonsering
Facebook eller Linkedin är kanske den första annonskanalen du tänker på då du själv säkert sett en annons och klickat dig vidare av nyfikenhet. Och visst för rekrytering av de flesta typer av tjänster är Metas kanaler både prisvärda och välpresterande då de ger många visningar per spenderad krona. Och de sticker även ut i rapporter om vilka kanaler som har högst aktiv närvaro på sociala medier. När man bestämmer sig för att göra rekrytering via sociala medier är det viktigt att välja lämplig plattform utifrån tjänsten och målgruppen. Det finns många kanaler för rekrytering. Användningen av sociala medier är splittrad. Det kan vara så att din målgrupp befinner sig på: Facebook, Instagram, Linkedin, Googles displaynätverk, Snapchat eller TikTok. Det finns gott om kanaler och de används av olika åldersgrupper. Det finns bra rapporter om vilka kanaler som är bäst för vilka målgrupper via: Svenskarna och internet.
3. Mät och optimera annonseringen mot rätt nyckeltal
Att göra utvärderingar och optimera är avgörande för utfallet. Det är lätt att slösa onödiga pengar på rekrytering via sociala medier om man inte kan mäta relevanta nyckeltal och optimera sin annonsering efter dessa. Att optimera annonseringen på klick kan fungera, men att faktiskt mäta vilka kandidater som klarar kraven för tjänsten och slutför en ansökan är ett mer rättvist mått på hur respektive kanal, målgrupp och annonsvariant presterar. Både bild, text och olika placeringar på olika plattformar är avgörande beroende på vilken tjänst ni rekryterar till. A/B testa och hitta rätt väg för dig!
4. Tappa inte bra kandidater för att du har en krånglig ansökan!
Hur ser kandidatresan ut från nyfiket klick till inskickad ansökan? Kräver ni CV från kandidater som scrollar igenom sitt flöde på Facebook på språng? Skriver ni matiga texter och målar upp bilder på orimliga krav? Att tänka och anpassa hela annonserings- och rekryteringsprocessen ur kandidatens perspektiv kan göra en mycket stor skillnad i antalet ansökningar för din rekrytering via sociala medier. Vidare är det viktigt att även landningssidan är optimal. Ditt varumärke får inte uppfattas som krångligt!
5. Överväg att ta in extern hjälp - Jämför alternativ
Det finns många företag som specialiserat sig på at platsannonsera via sociala medier. För rekrytering via dessa digitala kanaler når ni ut med ert varumärke, ni ökar chansen att hitta rätt medarbetare och ni kan dessutom stärka ert arbetsgivarvarumärke för att göra framtida rekryteringar enklare.
Pris såväl som upplägg kan skilja sig rejält åt. Ta in flera offerter och jämför både kostnad och lösning. Kanske är det billigare att ta in hjälp än att lägga egen tid på annonseringen. Behöver ni hjälp med rekrytering på sociala medier?
Läs gärna mer om hur vi kombinerar AI-optimerade annonser och Chatbot-rekrytering för att leverera en grym kandidatupplevelse och en top of the art leverans till våra kunder!